Almeida Faria
Den ensamme drömmarens vandringar och två samtal i
Paris
Introduktion och översättning: Marianne
Sandels och Örjan Sjögren.
Omslag och grafisk formgivning: John Eyre.
Uppsala: Almaviva, 2001. 112 sidor, illustrerad, ISBN 91-974047-0-5.
Förlagets F-pris: SEK 80:– exkl. moms. – I bokhandeln
ca 165:–
Den
portugisiske författaren Almeida Faria (f. 1943) har sedan
tonåren publicerat en lång rad romaner och andra prosaverk.
Flera böcker har översatts till bl.a. danska, franska,
italienska, spanska, tyska och svenska. Han undervisar i estetik
på Universidade Nova i Lissabon.
De tre texterna i denna bok har alla en dimension av dröm
och fantasi – även om det är historiska personligheter
som skildras i sina egna miljöer. Den första texten, själva
titelberättelsen, kunde ha haft följande rubrik: Från
New Yorks tunnelbana till dödsriket. I själva verket rör
det sig om en tragikomisk betraktelse över våra egna
och historiska gestalters identiteter. Under vandringarna möter
läsaren bl.a. Rousseaus son och Joseph Brodsky.

I den andra texten, Vanitas, uppenbarar sig Calouste Gulbenkian
lugnt och stilla i sitt gamla hus i Paris. Han är en välvillig
ande som gärna berättar om sitt jordeliv och sin stora
passion: konsten. Med en viss melankoli talar han om de porträtt
och stilleben han själv samlat eller betraktat i sin tidigare
existens.
Våren 2015 publicerades en rikt illustrerad utgåva
av Vanitas i översättning till danska på Förlaget
Ørby.
Den tredje texten, Vid stängningsdags, är ett samtal
i Paris som kunde ha ägt rum. Alla fakta i berättelsen
är korrekta! – Det är en dialog i mars år
1900 mellan den landsflyktige Oscar Wilde och den portugisiske författaren
Eça de Queirós, då konsul i Paris. De båda
herrarna är bräckliga till hälsan men slagfärdiga
i sina repliker.
Bokens omslagsbild utgörs av ett verk av den portugisiske
konstnären Mário Botas. Som illustrationer återfinns
dessutom ett porträtt av Calouste Gulbenkian och två
stilleben.
|